4. Önállóan összeállított foglalkozásterv

4. FOGLALKOZÁSTERV FAJTÁJA:

Önállóan összeállított foglalkozásterv

 

Az oktató által önállóan összeállított kooperatív foglalkozástervek olyan egyéni tervek, amelyek a felsőoktatási mintatanterveknek megfelelően készülnek.

 

4. Egy foglalkozásterv önálló összeállításának menete

 

4.1. Első lépésként a mintatantervet, a tantárgyi leírást és a tantárgyi tematikát tanulmányozzuk, és e dokumentumok segítségével:

- meghatározzuk az adott foglalkozás témáját és a kontaktóra mennyiségét,

- összegyűjtjük a témához kapcsolódó kulcsfogalmakat és a felhasználandó irodalmakat,

- ütemezzük az adott témát feldolgozó kontaktóra időpontját.

4.2. Második lépésként meghatározzuk a foglalkozás célját, melyben nagy segítséget adhat a „4 Nagy" (= Csoportépítés, Osztályépítés, Mesterfokú tanulás, Gondolkodási készségek)7 elnevezésű részcélok rendszere:

1. kérdés: A foglalkozás hozzájárul-e az együtt tevékenykedő hallgatók csoportépítéséhez?

2. kérdés: A foglalkozás végére a hallgatók együttműködnek-e az órán részt vevő valamennyi hallgatótársukkal?

3. kérdés: A foglalkozás végére bővül-e a hallgatók ismeretköre és ez az ellenőrzés során bizonyítható-e?

4. kérdés: A foglalkozás révén fejlődnek-e a hallgatók gondolkodási készségei?

A foglalkozás céljának meghatározásához a fentieken túlmenően hozzátartozik a fejlesztendő kompetenciák (KKK-k alapján történő) megnevezése is.

4.3. A harmadik lépésben történik a kontaktóra lépéseinek kiválasztása és sorrendjük meghatározása. A kooperatív foglalkozástervek elemei részben különböznek a hagyományos didaktikai mozzanatoktól (lásd: Táblázat). Minden egyes terv-elem a foglalkozás egy-egy részcéljával van összhangban. Az egyes terv-elemek különböző sorrendben követhetik egymást. A 12 terv-elem variálása végtelen számú foglalkozásterv elkészítését teszi lehetővé.

 



4.4. Negyedik lépésként a kiválasztott terv-elemekhez kell kooperatív módszereket keresnünk. Egy terv-elem többféle módszerrel valósítható meg, ugyanakkor ugyanaz a módszer több terv-elemhez is kapcsolható.

A foglalkozásterv-elemek alkalmazásához használható módszerek10:

1. Előkészítés, ráhangolódás:

- Forgószínpad, Kerekasztal, Csoportmegbeszélés, Csoportinterjú

2. Összegezés:

- Önálló beszámoló, Szóforgó, Gondolkozz-írd le-oszd meg!, Háromlépcsős interjú

3. Visszatekintés:

- Ötletelés, Kerekasztal, Csoportmegbeszélés

4. Információszerzés:

- Többen a táblánál, Páros olvasás, Társak, Kóborlás a teremben, Oszd meg és vesd össze!, A tanár beszél

5. Irányított gyakorlás:

- Villámkártya, Kettős kör, Tedd, amit mondok, Diákkvartett, Ellenőrzés párban, Mit is mondott?, Azonos-különböző, Csoportos teszt, Négyesfogat

6. Önálló gyakorlás:

- Többen a táblánál, Egyéni projektek, Önálló írás, Diákkvartett, Feladatküldés, Állj fel, ha van ötleted!

7. Ellenőrzés:

- Többen a táblánál, Kórusválasz, Kettős kör, Diákkvartett, Válasz palatáblán, Állj fel és oszd meg!

8. Visszajelzés:

- Megerősítő korongok, Bizonyítványok, Osztály-hőmérő, Fejlődés pontozása, Mit is mondott?, Csoportos kézfogás

9. Csoportépítés:

- Ötletelés, Kerekasztal, Csoportinterjú

10. Osztályépítés:

- Sarkok, Alakzatok, Sorakozó, Keveredj-állj meg-válassz párt! Ki vagyok?

11. Társas készségek:

- Szereposztás, beszédpanel korongok, Tedd, amit mondok!, Modellezés és megerősítés, Mit is mondott?, Idő visszatekintésre, Azonos-különböző, Beszélő korongok

12. Időkitöltők-szervezés:

- Kórusválasz (ellenőrzés), Modellezés, Szerepjátékok, Szerepek (anyagok követése), Strukturálás

4.5. A kontaktórai tevékenységek megtervezését követően össze kell írni a foglalkozáson szükséges eszközök és segédanyagok listáját.

4.6. Utolsó lépésként el kell készíteni, illetve össze kell állítani az oktatói és hallgatói segédleteket.

 

A kész foglalkozásterv javasolt felépítése:

A foglalkozás témája:

Címszavak:

Célok:

Fejlesztendő kompetencia:

Eszközök, segédanyagok:

Igényelt idő:

Felhasznált irodalom:

Tevékenységek:

Segédletek:

 

 

7 Kagan, S.: Kooperatív tanulás. Önkonet, Budapest, 2004. 20:19, 20:20

8 Nagy Sándor: Az oktatás folyamata és módszerei. Volos Kiadó, Bp., 1993. 57. p.

9 Kagan, S.: Kooperatív tanulás. Önkonet, Budapest, 2004. 20:14

10 Kagan, S.: Kooperatív tanulás. Önkonet, Budapest, 2004. 20:10