BEVEZETŐ
A magyar közoktatási rendszerben az ezredfordulón került középpontba a
minőség. |
●mennyiség
|
A közoktatási intézményrendszerben több szempontból is újdonságértékű volt 2000-2001-es tanévben induló Comenius 2000 I.-II. minőségfejlesztési program. Az Oktatási Minisztérium döntése alapján - központi erőforrások felhasználásával - közel 500 intézményben kezdődött meg a program bevezetése. A Comenius közoktatási minőségfejlesztési program elsődleges célja az iskola/óvoda-intézmények mint szervezetek működési biztonságának, szabályozottságának javítása volt. Ezen keresztül remélték a nagyobb felhasználói, partneri elégedettség kiváltását. A minőségfejlesztési program működéséről, beválásáról, elfogadottságáról egyaránt születtek sikerjelentések és kritikus-szkeptikus elemzések. Az azonban tény, hogy - a Comenius program sikerétől-kudarcától függetlenül - a tanúsítható iskolaminőség társadalmi igénnyé és egyben szükségszerűséggé vált. Ez a közoktatási törvény (KT) többszöri módosításaiban is megjelent. |
●Comenius 2000
|
A KT 40. § (10) bekezdése az oktatási intézményeknek előírta, hogy dolgozzák ki az intézményi minőségirányítási programjukat, benne határozzák meg minőségpolitikájukat: „A közoktatási intézmény feladatai hatékony, törvényes és szakszerű végrehajtásának folyamatos javítása, fejlesztése céljából meghatározza minőségpolitikáját. A minőségpolitika végrehajtása érdekében minőségfejlesztési rendszert épít ki és működtet. A minőségpolitikát és minőségfejlesztési rendszert a közoktatási intézmény minőségirányítási programjában kell meghatározni... az intézményi minőségirányítási programot az intézmény vezetője készíti el, és az alkalmazotti közösség fogadja el. Elfogadás előtt be kell szerezni az iskolaszék és az iskola, kollégiumi diákönkormányzat véleményét." |
●KT 40. §
|
A törvény előírta, hogy az IMIP-ben jelenjen meg az intézmény
A 2006-ban módosított közoktatási törvény 40.§(11) az intézményeket arra is kötelezte, hogy minőségirányítási programjukat egészítsék ki, és az tartalmazza „... az intézményben vezetői feladatokat ellátók, továbbá a pedagógus munkakörben foglalkoztatottak teljesítményértékelésének szempontjait és az értékelés rendjét ...". Rögzíteni kellett továbbá a teljes körű önértékelés gyakoriságát, módszereit, valamint az IMIP-nek a fenntartói minőségirányítási rendszerrel való kapcsolatát. |
●minőségfejlesztési rendszer
●IMIP kiegészítés |
Az iskola világában tehát törvényi kötelezettség erejével van jelen a minőségirányítás. Ez indokolttá teszi azt, hogy a pedagógusjelöltek szerezzenek minőségügyi alapismereteket. Nem minőségügyi szakemberképzésről van itt szó, hanem az iskolai munkában alkalmazható gyakorlatias tudás elsajátításáról. |
●a
képzés célja, |