1/b. Egy kooperatív módszer beillesztése hagyományos foglalkozástervbe

A foglalkozás témája: Távoktatásos tanulás

Címszavak:

- a távoktatás fogalma,

- a távoktatás története,

- a távoktatás szereplői (tanuló, tanár, oktatási intézmény),

- távoktatásos tananyag jellemzői.

Dátum:

A foglalkozás célja:

A hallgató ismerje a tanulásirányítási módok közül a távoktatás sajátosságait.

Fejlesztendő kompetencia:

A foglalkozás révén a hallgató képessé válik a tanulási folyamat távoktatásos formában történő irányítására, a tudásforrások célszerű kiválasztására.

Eszközök, segédanyagok:

laptop, projektor, csomagolópapír, különböző színű filctollak, stopperóra, gyurmaragasztó

Igényelt idő:

2x45 perces szeminárium

Felhasznált irodalom:

1. A tanulás kora. Szerk.: Mayer József, Szinger Péter. OKI, Bp., 2003.

2. Kovács Ilma: A távoktatás terjedése. = Magyar Felsőoktatás, 1997. 7. 28-29. p., 8. 29-30. p., 9. 25-26. p.

3. Kovács Ilma: Új utak az oktatásban?: a távoktatás. Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem és a Felsőoktatási Koordinációs Iroda közös kiadványa, Bp., 1997.

4. Szűcs András: A távoktatás módszertanának fejlesztése. Nemzeti Felnőttképzési Intézet, Bp., 2006.

Tevékenységek:

1. Előkészítés, témára hangolás - frontális munka: értelmező, interpretáló magyarázat.

Mi a távoktatás? A távoktatás kulcsfogalmai.

2. A távoktatás sajátosságai - frontális munka: kiselőadás (hallgatói referátumok prezentációval):

a) A távoktatás kialakulása és története.

b) A távoktatás helyzete és intézményei Magyarországon.

c) A távoktatásban részt vevő személyek sajátosságai.

d) A tananyagkészítés távoktatásos sajátosságai.

3. Visszajelzés - frontális munka: visszacsatolás, a hallgatók kiselőadásának értékelése

4. Kooperatív módszer beillesztése:

A nappali és a távoktatásos képzés összehasonlítása - cél: a tanult ismeretek összefoglalása kooperatív csoportmunka keretében, „Beszámoló forgóban" alkalmazásával:

  • A csomagolópapírokat ragasszuk ki körben a terem falára.
  • Annyi csoportot alakítsunk ki, ahány szempontot megjelöltünk az összehasonlításra.
  • Minden csoportot egy-egy csomagolópapír elé állítunk, csoportonként eltérő színű filctollakat kiosztva.
  • Minden csoportnak 1-1 perce van arra, hogy minél több szempontot felírjon a csomagolópapírra.
  • 1 perc után minden csoport az óramutató járásával megegyező irányban átvándorol a következő csomagolópapírhoz. Itt 2 percig tanulmányozhatja az előző csoport által felírtakat és kérdőjelet tehet oda, amit nem ért, vagy amivel nem ért egyet. Majd 1 percet kap arra, hogy a listát kiegészítse. (Az időt az oktató méri és jelzi.)
  • Amikor körbeértek a csoportok, mindenki visszaül a helyére és közösen megbeszélik a feladatokat.

5. Összegezés - frontális munka: visszacsatolás, a csoportok tevékenységének értékelése.

Segédletek:

Összehasonlítási szempontok: