4.2.2. A II. fenntartói modell - Teljes körű minőségirányítás és együttműködés
A fenntartó szervezete vagy szervezeti egysége (pl. az önkormányzat oktatási osztálya) az első szint teljesítése után alakítson ki teljes körű az oktatásirányítási feladatok ellátásához szükséges minőségirányítási rendszert. Ennek alapján a fenntartó váljék képessé a helyi igényeknek és az oktatási kínálatnak megfelelő helyi követelményrendszer kidolgozására.
A folyamatok szabályozásának képessége
A fenntartó oktatásirányítási szervezete építsen ki és vezessen be olyan dokumentált minőségirányítási rendszert, amely kiterjed mindazon folyamataira, amelyek befolyásolhatják oktatásirányítói tevékenységét. A minőségirányítási rendszer terjedjen ki a helyi közoktatási szereplők együttműködéseinek támogatására. Ennek során a fenntartó oktatásirányítási szervezete együttműködve az érintettekkel:
- váljék képessé folyamatainak azonosítására, különös tekintettel az oktatási-nevelési folyamatokra, valamint az intézmények közötti - szükség szerinti - együttműködés koordinálására, támogatására,
- szerezze meg a tudatos folyamattervezés képességét, érdekelt feleinek elvárásai alapján szabályozza folyamatait, olyan mértékben, amely ahhoz szükséges, hogy a fenntartói célokat megvalósítsa,
- a szervezet - vagy szervezeti egység - mindennapos működésébe, valamint a helyi közoktatási rendszer együttműködési folyamataiba vezesse be a folyamatszabályozás eredményeit,
- alakítsa ki folyamatainak mérő és értékelő rendszerét,
- rendszeresen értékelje a szervezet - vagy szervezeti egység - belső működését, valamint a helyi közoktatási rendszer együttműködési folyamatait,
- folyamatainak javítása során alkalmazza a PDCA-SDCA ciklus elvét.
Helyi követelmények állítása
A fenntartó közvetítse a megismert igényeket az irányítása alá tartozó intézmények számára. Ennek érdekében dolgozza ki és az érdekelt felekkel történő egyeztetés után alkalmazza helyi követelményrendszerét, amelyet megfelelően ismertet az intézményekkel. Az intézményértékelési rendbe vezesse be a helyi követelményeknek való megfelelés szempontját is. A helyi követelményeket - csakúgy mint az oktatási kínálatot - az érintett felek igényeinek változása, valamint az érintett felek elégedettsége alapján rendszeresen (az intézményi program tantervi ciklusához igazodva) vizsgálja felül és szükség esetén módosítsa. A helyi követelményállítás során legyen figyelemmel a tanulási utak védelméhez kapcsolódó fenntartói koordinációs feladatokra.
A folyamatos fejlesztés képessége
A szervezet (szervezeti egység) mindennapos működésében váljék képessé a PDCA-SDCA ciklus folyamatos és a szervezeti működés minden területére kiterjedő alkalmazására. Ennek érdekében a szervezet honosítsa meg azokat a módszereket, amelyek elősegíthetik:
- a szervezet közös tanulását,
- a szervezet nyitottságát,
- valamint az egymástól tanulást.
A II. fenntartói modell - Teljes körű minőségirányítás és együttműködés - megvalósításának folyamatában az alkalmazó fenntartó döntése, hogy a fejlesztendő kompetenciák közül - amelyek mind ugyanazon minőségirányítási rendszer egy-egy dimenzióját képezik - mikor, melyikre helyezi a hangsúlyt.