10.3. Első lépések

Kalibráció: az interaktív tábla és a számítógép összehangolása. A projektor által kivetített kép helyzete változhat, ha például a projektort kissé elmozdítják a helyéről. Ha a tollal megérintjük a táblát és érezhetően e pont nem esik egybe a vetített kép kiválasztandó pontjával, akkor kalibrációra van szükség. Ha elindítjuk egy menüpont segítségével a kalibrációt, akkor a program jellemzően a tábla szélein pontokat fog megjeleníteni (sarokpontok, oldalfelezők és a középpont), melyeket a tollal megérintve rögzíti az aktuális pozíciót a szoftver.

Az interaktív tábla akkor kezd el igazán „dolgozni", ha az eszköztárban például a toll, szövegíró, rögzítő stb. eszközt választunk ki, hisz ekkor megjelenik a Workspace ablak, alapértelmezéséként teljes képernyős alakban. Az épp kivetített tartalomról (diakép, internetes weboldal, alkalmazott szoftver éppen látható képernyőképéről egy „pillanatfelvétel" készül, s rákerül egy virtuális tábla soron következő oldalára. (Lásd korábban, a tábla második felhasználási köre) (video - 1-egermod1)

A Windows tálca helyén újabb ikonok lesznek láthatók, melyek részben a kiválasztott eszköz tulajdonságainak beállítását, másrészt a táblaoldalak közötti navigációt (görgetést) segítik elő. (képek) A kuka ikon pedig a megjelenített objektumok törlését teszi lehetővé.

 



Az „egér mód" újbóli kiválasztásával bármikor ismét visszatérhet a felhasználó a számítógép közvetlen irányításához. Természetesen a korábban létrehozott tábla-oldal nem veszik el, egy következő eszközválasztással újabb jön létre automatikusan. Így az órai történések táblaképenként rögzülnek, utólag bejárhatók (előre és vissza), majd a foglalkozás végén a teljes képsorozat elmenthető (GWB állomány). Az oktató így haza is viheti egy adathordozón mindazt, amit az órán a táblára írt, illetve rögzített, s tetszőleges időben újra megnyitva azt, például egy másik csoport számára ismét „levetítheti" vázlatát, megengedve annak továbbalakítását, módosítását, kiegészítését és ismételt mentését is.

Az interaktív táblával végzett tanári munka az órára történő felkészüléssel kezdődik. A pedagógus az otthoni gépére is telepítheti a táblaszoftvert, így valódi tábla nélkül, ugyanakkor a szoftver eszközeit felhasználva előre készíti el az órán megjelenítendő anyagot. Tetszőleges számú táblaképet hozhat létre, melyeken saját jegyzetei, szemléltető anyagi mellett az interaktivitást igényélő oldalakat, feladatokat is megtervezheti. Ezeket már nem a pedagógus, hanem a diák fogja végrehajtani az órán a táblánál, vagy egy vezeték nélküli feleltető rendszer (Interwrite CPS RF), esetleg egy Interwrite MOBI digitális rajztábla segítségével. Feladatokat, teszteket, folyamatokat jeleníthet meg, mindezek megalkotásához bármilyen számítógépes programot is felhasználhat, de természetesen a táblaszoftver eszközei, beépített galériái (képgyűjteménye) bőséges forrást és eszközt biztosítanak ehhez a tevékenységhez.