BEVEZETÉS

A pedagometria „mindazok az egzakt, méréseken és matematikai módszerek alkalmazásán alapuló eljárások és a kapott eredmények szakmai értékeléseinek módjai, amelyeket a pedagógia alkalmaz vagy alkalmazhat." (Fercsik János)

Forrás: Lapoda Multimédia http:// www.kislexikon.hu/pedagometria.html

●pedagometria

A pedagógiai mérés a pedagógia egyik, ha nem a legegzaktabb területe. Önálló és valódi - értsd: nem kvázi - szakmaként kimunkált fogalomrendszerrel, számos protokollal, vagyis szakmai szabállyal rendelkezik. Művelése képzett szakemberek feladata. Ugyanakkor minden olyan pedagógus, aki iskolában tanít, szükségképpen ellenőriz, értékel és mér. Következésképpen a tanítók és tanárok kell, hogy rendelkezzenek ezen tevékenység szakszerű végzéséhez legalább a minimálisan szükséges és elégséges mérésmetodikai ismeretekkel. Az oktatási segédlet ezen ismeretek tanítását támogatja.  
Nem leendő pedagógiai kutatók, hanem a majdan iskolában, alkotó értelmiségiként dolgozó tanítók, tanárok felkészítését támogatja oktatási segédletünk. Harminc órás kurzushoz kínál ajánlatként adaptálható tananyagtartalmat, módszerjavaslatot, forrásokat, eszköztárat.

●tananyag iskolai alkalmazásra

●30 óra

●adaptív alkalmazás

A mérés erőforrás-igényes pedagógiai tevékenység. Szakszerű és hatékony műveléséhez emberi erőforrás, ismeret, képesség, motiváltság és kedvező attitűd (kompetencia), idő, eszköz és pénz szükségeltetik. Ma már az iskola kontextusában sem lehet egyéni műfajként, elszigetelt tanári akcióként művelni. Együttműködő tanárok csoportos szellemi technikák alkalmazásával tudják iskolájuk mérési rendszerét építeni, működtetni. Ezt kell közvetítenie és modelleznie a kurzus tanítási-tanulási környezetének, az alkalmazott munkaformáknak. Nem üres formalizmusra, nem együttműködést (kooperációt) imitáló játékokra van szükség. A kurzus során az iskolai valóságot modellező hallgatói mikro csoportoknak kell valódi fejlesztő, elemző, értékelő csoporttá válniuk.

●csoportos szellemi alkotó
technikák alkalmazása

A kurzus mérési, értékelési ismereteket közvetít. A megszerzett hallgatói tudás mérése, értékelése a tanított mérésmetodikai elvekkel, tartalmakkal koherens kell, hogy legyen.

●a tanított és az alkalmazott értékelés koherenciája