ÉRTÉKELÉS

Az értékelés az értékítélet-alkotás folyamata. Ennek során a választott értékek mentén kell vizsgálni az értékekből származtatott célok teljesülését és alkotni értékítéletet. Az értékítélet alkotásához egyrészt ismerni kell a várt, kívánatos, teljesítendő, elérni kívánt, azaz a referens mutatókat. Ezek az értékek és a tények várt mutatói. Másrészt szükségesek a referáló, azaz a tényeket, a valóságot, a ténylegesen elértet, a teljesítettet leíró adatok. A kettő összevetése, a referens és a referáló mutatók viszonya, eltérése vagy egyezése alapján lehet, kell értékítéletet kimondani.

●funkció

Példa

  • A Kék Iskola számára érték a tehetségfejlesztés.
  • A Kék Iskolában a tehetségfejlesztés mutatója a versenyeredmény.
  • A Kék Iskola elvárása: a tanérv során legalább négy tantárgyban jusson tanítványuk a tanulmányi verseny országos döntőjébe.
  • A Kék Iskola tanulói öt tantárgyban jutottak be a tanulmányi versenyek országos döntőjébe.
  • A Kék Iskolában eredményes a tehetségfejlesztő munka.


Az értékelés tehát piramidális felépítésű, mint ahogyan azt az ábra szemlélteti.

●értékelés a
tanítás-tanulás
folyamatában

 

 

 

● értékelési
piramis

 

 

Példa hallgatói feladatra és munkaformára

  • Minden hallgató önállóan oldja meg a feladatot.
  • 3-4 fős kiscsoportban konszenzusos lista készül.
  • A kiscsoportok szóvivői bemutatják a listájukat.
  • Konszenzuson alapuló lista készül.

 

Az értékelésnek nem része, nem funkciója a szankcionálás. A kedvezőtlen értékítéletet sem büntetés, szankció követi, hanem a sikertelenség okainak feltárása, elemzése, a fejlesztési utak kijelölése.

● munkaforma

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az alábbi ábra azt mutatja be, ahogyan az igazgató tantestületének a kompetenciamérésen elért iskolai eredmény értékeli.


●sokszempontú elemző értékelés

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Példa hallgatói feladatra és munkaformára

  • A hallgatók a fenti ábra felhasználásával oldják meg a feladatot.
  • Minden hallgató önállóan oldja meg a feladatot.
  • A csoport tipikus mondatbefejezéseket gyűjt.


 

● munkaforma