STATISZTIKA

Példa hallgatói feladatra és munkaformára

  1. Az oktató 2-4 fős csoportokba osztja a hallgatókat.
  2. A feladatot önálló csoportmunkában oldják meg csoportok.
  3. Megoldásukat prezentálják

●feladatmegoldás
ismeretközlést
megelőzően

 

 

 

 

 

 

 

 


●forrás adatok

 

●számítógép

 

●Excel vagy
SPSS

A statisztikai alapkérdései egyrészt az általános tendenciának, a középértéknek a mérése, a megoszlások kimutatása, másrészt annak megállapítása, hogy az egyes adatok mennyire térnek el a középértéktől, azaz a szóródás mérése, harmadrészt pedig összefüggések vizsgálata, azaz korreláció vizsgálat.


 

 

 

 

 

●leíró statisztika

 

 

 

 

 

●adattípusok -
skálatípusok

 

 

 

●adatok
transzponálása

 

 

●leíró
statisztika

 

 

 

 

 

A példa feladatban egy mérés során a tanulók feladatonként az alábbi pontszámokat érték el.

●mérési
eredmények

Egy-egy tanuló eredményének elemzésére ad példát az alábbi táblázat.

A mutatók kiszámításának módját egyrészt a 49. oldal ábrája, másrészt a „statisztika melléklet" adja meg.

●elemzett tanulói adatok

Az osztály eredményének elemzésére ad példát a következő tábla.

●elemzett osztályadatok

A mérőeszköz "jóságmutatója" olvasható le az alábbi ábráról.

●megbízhatóság, hiba

Példánkban a mért eredmények középértékének jellemzésére a medián (= középső elem), a módusz (= a leggyakrabban előforduló mért eredmény) és az átlag (= számtani közép) szolgál.  

A középértéktől való eltérést a maximum (= legmagasabb pontszám),

a minimum (= legalacsonyabb pontszám), a terjedelem (= maximum és minimum pont különbsége), valamint a szórás (=pontszámok átlagtól való eltérésének átlaga) jellemzi.

 

Kiegészítjük a példában szereplő adatokat a tanulók kompetenciamérésben elért pontszámával. Ekkor lehetővé válik annak vizsgálata, hogy van-e összefüggés a vizsgateszten illetve a kompetenciamérésen elért pontszámok között. Az összefüggés meglétére választ ad(hat) a korreláció-elemzés.

 

Példánkban a kapcsolat szorosságát és irányát is mutató, úgynevezett korrelációs együttható (r= 0,913076) a két mérés pontszámai között szoros összefüggést mutat. Vagyis nagy valószínűséggel állítható, hogy aki az egyik mérés során jó eredményt ért el, az a másik mérésen is. Igaz ez fordítva is.

Más típusú elemzéssel feltárható az, hogy két csoport, például a lányok és a fiúk eredménye között van-e jelentős különbség.

Megjegyzendő, hogy ezen elemzéseket már egy osztály szintjén is célszerű számítógéppel végezni.
 

Fontosabb statisztikai fogalmak leírása, számítások módja érhető el az alábbi címen:

http://xenia.sote.hu/hu/biosci/docs/biometr/course/concepts/

forrás