"Az érzelmi intelligencia, mint a sikeres nevelés kulcsa. Lehetséges?" címmel 10 órás pedagógus-továbbképzésen vehettek részt június 25-én a Szombathelyi Neumann János Általános Iskola nevelőtestületének tagjai. A foglalkozás a „Fenntartható program kidolgozása az életvezetési készségek fejlesztésére az általános iskola alsó és felső tagozatán az osztrák-magyar határ menti régióban - BOUNCE BACK” című projekt részeként valósult meg. A 2027. január 31-ig tartó Európai Unió-s kezdeményezésben az ELTE Savaria Regionális Pedagógiai Szolgáltató és Kutató Központ mellett Magyarországról a Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kara szerepel, az osztrák partnerek a Bécsi Oktatási Igazgatóság (Bildungsdirektion Wien) Európa Irodája, a Private Pädagogische Hochschule Burgenland (PH Burgenland) és az Oktatási Minisztérium Burgenland tartománya.
A kurzust vezető Pulay Teréz játékos feladatokkal hangolta rá a tanár kollégákat a szakmai napra, amelynek célja, miként tanuljuk és tanítsuk meg felismerni mások érzéseit, hogy könnyebben, hatékonyabban kezeljük konfliktusainkat, fejlődjünk saját önismereti folyamatunkban. A technológia által vezérelt világban kulcsfontosságú, hogy megértsük egymást, felismerjük és elfogadjuk saját magunk és mások érzelmi állapotát, értelmezzük a testbeszédet, erős és biztos kontaktusokat alakítsunk ki, felfedezzük kapcsolati hálónk sokszínűségét. Az érzelmek kezelésének megtanulása elengedhetetlen akár offline, akár online világban létezünk. Az érzelmi intelligencia fejlesztése a bennünket egyre összetettebben, bonyolultabban körülvevő mikro -és makrokörnyezetben alapvető feladat.
Minden gyermek képes elsajátítani az érzelmi intelligencia készségeit, azonban ehhez felkészült felnőttekre van szükségük. A szülőknek, pedagógusoknak segítenie kell őket abban, hogy felismerjék és kifejezzék érzelmeiket. Az ingerre reagáló személyiség információt közvetít a pedagógus és szülő felé, aki értelmezi azokat, ezt követően tud megküzdési stratégiákat javasolni, egy olyan „készletet” összeállítani a gyermeknek, amely segítségével megtanulja szabályozni érzéseit, mentálisan erősödik, problémamegoldó képessége fejlődik.
Az érzelmi intelligencia fejlesztése hosszú folyamat. A mindennapi életünkben egyre fontosabb szerepet játszik, hozzájárul a sikeres emberi kapcsolatokhoz, a hatékony kommunikációhoz és a konfrontációk kezeléséhez. Sajnos az iskolai tananyagnak nem része, pedig nélkülözhetetlen az oktatási színtéren is. Ez a képzés ebben segítette a jelenlévőket, illetve rajtuk keresztül a szülőt és a gyermeket. Efféle kérdések hangzottak el a nap során: miért fontos figyelni az érzelmekre, mit jelent az EQ, miért szükséges a fejlesztése, hogyan ismerjük fel mások érzéseit, miként lehetünk sikeresek saját magunk emóciónak kezelése által. Az elméleti tudnivalók mellett különféle játékos gyakorlatokat, feladványokat ismerhettek meg a nap végére felszabadult közösséget alkotó közreműködők. Kiderült például: ha a tudat és a tudatalatti területet kézzelfogható mértékegységben mérnénk, az alig 11 milliméter tudatoshoz képest a tudatalatti rész mintegy 16 kilométernyi szakaszt jelentene. Ezért rendkívül fontos kezelni, feltárni azt.
A szombathelyi továbbképzésen Makkos-Káldi Judit, a Burgenlandi Oktatási Igazgatóság gimnáziumi és szakképző intézményi magyar nyelvi szakfelügyelője és Hüttler Andrea, a Burgenlandi Oktatási Igazgatóság általános iskolai magyar nyelvi szakfelügyelője is részt vett. Makkos-Káldi Judit elmondta: - A reziliencia fejlesztése mindig téma volt, ám mostanában nagyobb fókuszt igényel. Azért hatékonyak ezek a határon átnyúló együttműködések, mert a megélt szituációk, a megszerzett tapasztalatok, az e célból készített oktatási anyagok közös feldolgozása, kiértékelése, tesztelése, majd az azt követő kollektív együttgondolkodás során sokkal jobban tudunk figyelni a gyerekekre mind Magyarországon, mind Ausztriában. Közös erővel többet érünk, mint külön-külön, hiszen hasonló, vagy akár ugyanolyan feladatok, problémák adódnak mindenki számára.
Hüttler Andrea megerősítette, hogy az érzelmi intelligencia fejlesztése sürgető tárgykör. Hozzátette: - Ha csak a digitális világ haladásának tempóját nézzük, ahogy napról napra terjeszkedik, tökéletesedik a mesterséges intelligencia, és milyen léptékben halad az EQ, elég nagy kihívásnak vélem egy szintre hozni a kettőt. Ahogy tapasztalom az iskolákban, egyre több probléma adódik manapság a gyerekekkel, a családokkal. Csak úgy kínálhatunk megoldást, segíthetünk, ha tudunk róla. Érdekes és tanulságos volt ma, ahogy a képzést vezető művésztanár Pulay Teréz megközelítette a témát: ilyenkor, tanév végén mindannyian fáradtabbak vagyunk, neki mégis sikerült ötletes, szellemes feladatokkal, az elméleti aspektust a gyakorlati oldalról indítva körüljárni a központi témát.
Képgaléria itt elérhető!