3. MELLÉKLET: SZÓJEGYZÉK az Országos kompetenciaméréshez

5-ös percentilis - Olyan érték, amelynél a megfigyelt értékek 5%-a kisebb, 95%-a pedig nagyobb.

 

25-ös percentilis - Olyan érték, amelynél a megfigyelt értékek 25%-a kisebb, 75%-a pedig nagyobb.

 

75-ös percentilis - Olyan érték, amelynél a megfigyelt értékek 75%-a kisebb, 25%-a pedig nagyobb.

 

95-ös percentilis - Olyan érték, amelynél a megfigyelt értékek 95%-a kisebb, 5%-a pedig nagyobb.

 

Becslés

Statisztikai folyamat, amelynek során egy populáció valamely ismeretlen paraméterét a populációból választott minta esetében megfigyelhető értékkel közelítjük.

 

Cronbach-alfa

Megbízhatósági mutató, amely azt szemlélteti, hogy az adott változók milyen mértékben mérik ugyanazt a mögöttes, rejtett tulajdonságot. A legtöbb kutatás esetében a 0,7 feletti értékek elfogadhatónak számítanak.

 

Családiháttér-index vagy CSH-index

Olyan mutató, amelyet a szülők iskolai végzettsége, a család anyagi helyzetét jellemző tárgyak és a tanulást segítő eszközök alapján alakítottunk ki.

 

Dichotóm változó - Két lehetséges értékkel rendelkező változó.

 

Eloszlás

Egy változó értékeinek elméleti vagy megfigyelt előfordulási gyakoriságai. Folytonos változó esetén egy adott intervallumba eső értékek elméleti vagy megfigyelt előfordulási gyakorisága.

 

Eloszlásjellemzők

Az eloszlás jellemzésére szolgáló statisztikák. Ilyen például az átlag, a percentilisek, a szórás.

 

Feleletválasztós feladatok

Olyan feladatok, amelyekben meghatározott számú válaszlehetőség közül az egyetlen helyeset kell kiválasztani.

 

Gyakoriság

Azt mutatja, hogy egy változó egyes értékei milyen sokszor fordulnak elő, hányszor vagy milyen arányban szerepelnek az adott mintában.

 

Háttérváltozók

A tanulók családi hátterének, illetve iskolájának legfontosabb jellemzői, amelyek befolyásolják a tanulási eredményeket.

 

Hisztogram

Egy változó lehetséges értékeinek megoszlását bemutató oszlopdiagram. A grafikon vízszintes tengelyén a változó lehetséges értékei vagy azok valamilyen csoportosítása szerepel, a függőleges tengelyről pedig az adott kategóriában található értékek száma vagy aránya olvasható le.

 

Hozzáadott pedagógiai érték

A tanulók teljesítményének eltérése a szocioökonómiai hátterük alapján becsült értéktől.

 

Index

Több változó aggregálásával keletkező változó, összevont mutató. Olyan számadat, amelynek segítségével egyszerűen és összesítve jellemezhetők az összegyűjtött adatok.

 

Iskolai kérdőív

Az iskolaigazgatók által kitöltendő kérdőív, amelyből a legfontosabb iskolai szintű változók származnak.

 

Item ­- A feladatlap egy kérdése.

 

Item lépésnehézsége

Többpontos nyílt végű feladatok esetében az egyes pontszámok elérési valószínűségének viszonyát meghatározó paraméter.

 

Item meredeksége

Az item egyik jellemzője, amely azt mutatja meg, hogy az item megoldási valószínűsége milyen ütemben növekszik a képesség növekedésével.

 

Item nehézsége

Az item egyik jellemzője, amely azt mutatja meg, hogy az item mennyire nehéz. Az ~ a képességskála azon pontja, amely esetében a minimális és a maximális pont elérési valószínűsége megegyezik.

 

Item paraméterei

Az OKM során használt képességmodell esetében az itemek a következő paraméterekkel rendelkezhetnek: nehézség, meredekség, lépésnehézség(ek).

 

Képességmodell

Olyan modell, amely az itemek paraméterei és a tanulók képessége közötti összefüggést írja le. A ~ alkalmazásával tesztfüggetlen módon becsülhető a tanulók képessége, és mintafüggetlenül becsülhetők az itemek paraméterei.

 

Képesség, képességpont

A tanulókhoz rendelt képességérték, amelyet a tanuló teszteredményei és a képességmodell alapján számítunk. A tanuló ~-e olyan, közvetlenül nem mérhető mennyiség, amely a teszt által mért területen való jártasságot, tudást jellemzi.

 

Képességskála

Számegyenes, amelyen a tanulók és az itemek elhelyezhetők a teszt itemeire adott válaszok alapján. Az OKMben használt képességmodell leírását lásd: OKM 2006 Feladatok és jellemzőik kötetek mellékletében.

 

Képességszintek

A képességskálán osztópontok megadásával keletkező intervallumok és félegyenesek. A ~ segítségével meghatározható, hogy milyen képességekkel rendelkeznek az adott szinthez tartozók, és mi az, amiben elmaradnak a magasabb szinten található tanulóktól.

 

Korreláció

Két változó közötti lineáris összefüggés mérőszáma. A ~ -1 és 1 közötti szám, amely 1, ha a két változó között egy irányba mutató lineáris kapcsolat van, azaz az egyik változót ábrázolva a másik függvényeként, a pontok egy pozitív meredekségű egyenesen helyezkednek el. A korreláció -1, ha ez a lineáris kapcsolat negatív meredekségű egyenessel adható meg , és 0, ha a két változó független.

 

Konfidencia-intervallum

Becslési intervallum, amely az ismeretlen paraméter értékét előre megadott valószínűséggel (konfidenciaszint) tartalmazza. A leggyakrabban alkalmazott konfidenciaszint-értékek a 90%, 95% vagy 99%. Az OKM 2006 FIT-jelentésben 90%-os ~-ot alkalmaztunk, tehát például az átlaghoz tartozó ~ 90%-os valószínűséggel tartalmazza az adott diákcsoport ismeretlen, átlagos képességét.

 

Lépésnehézség - lásd item lépésnehézsége.

 

Medián

A középső érték. Egy változó N értéke esetén a medián a következőképpen számítható ki: a változó értékeit nagyság szerint sorba rendezzük, és ha N páratlan, akkor a medián a (N+1)/2-dik érték, ha pedig páros, az N/2-dik és N/2+1-edik értékek számtani közepe.

 

Meredekség - lásd item meredeksége.

 

Minta

A populáció megadott szabály szerint kiválasztott része, amelyben a populáció egészére vonatkozó következtetéseket vonunk le a felmérést elvégezve.

 

Nehézség - lásd item nehézsége.

 

Nyílt végű feladatok

Olyan feladatok, amelyekben a kérdésre adandó választ a tanulónak önállóan kell megfogalmaznia és leírnia.

 

Oszlopdiagram

Olyan ábra, amelyben az egyes értékekhez tartozó adat nagyságát az értéknél szereplő oszlop magasságával ábrázoljuk.

 

Percentilis

A változó eloszlásának jellemzésére szolgáló mutatók. A k. ~ az az érték, amelynél a változó által felvett értékek k%-a kisebb, (100-k)%-a pedig nagyobb; k 0 és 100 közötti egész szám.

Például az 5-ös percentilisnél az értékek 5%-a kisebb, 95%-a pedig nagyobb. A 0-s percentilis a minimum, a 100-s percentilis a maximum, az 50-es percentilis pedig a medián.

 

Populáció

Meghatározott tulajdonságokkal rendelkező egyedek sokasága. A mérés esetében a minta alapján a teljes ~-ra érvényes következtetéseket szeretnénk levonni.

 

Reliabilitás

Megbízhatóság; ugyanannak a dolognak az ismételt megmérése ugyanazt az eredményt adja.

 

Reprezentatív mintavétel

Feladata a megvizsgálásra szánt elemek kijelölése úgy, hogy belőlük az egész sokságra vonatkozóan megbízható következtetéseket vonhassunk le.

 

Részpopuláció - A teljes populáció valamilyen szabály szerint válogatott részhalmaza.

 

Standard hiba

A paraméter becslésének elméleti szórása. Ha több ugyanolyan mintaválasztási eljárással kapott minta esetén is kiszámolnánk a paramétert, a kapott értékek szórása a standard hibához közelítene.

 

Standardizálás

A változó átlagának és szórásának beállítása a kívánt értékekre lineáris transzformáció segítségével. A standardizálás során rendszerint az átlagot 0-ban, a szórást pedig 1-ben rögzítjük, de a tanulói teljesítménymérések során gyakori az átlag 500-ban és a szórás 100-ban rögzítése is. A ~ révén a változó értékei nagyságának értelmezése egyszerűbbé válik.

 

Statisztika

A megfigyelésekre alkalmazott függvény eredménye. A ~-ra példa az átlag, a szórás, a percentilisek vagy a korreláció.

 

Súlyozás

A minta reprezentativitásának biztosítására használt eljárás, amelynek révén a minta elvárt jellemzői azonossá válnak a teljes populációéval. Az OKM során a reprezentatív mintában szereplő tanulók ~-ával az iskola adott évfolyamának létszámát rekonstruáltuk, így a teljes populációra érvényes becsléseket kaptunk.

 

Százalékos megoszlás - A változó által felvett értékek gyakorisága százalékban kifejezve.

 

Szignifikáns

Statisztikailag jelentős mértékű eltérés vagy hatás, amely nagy valószínűséggel nem a véletlen ingadozásnak tudható be. A ~ különbség vagy hatás mellett a szignifikancia szintjét is meg szokták adni. A leggyakoribb a 90%-os, 95%-os vagy 99%-os szignifikanciaszint. Például egy 90%-os szinten ~ különbség azt jelenti, hogy a becslések alapján legalább 90%-os biztonsággal állíthatjuk, hogy a két paraméter különbözik a teljes populáció esetében is, a minta esetében megfigyelteknek megfelelően.

 

Szórás - A variancia pozitív négyzetgyöke, a szóródás gyakran használt mérőszáma.

 

Szórásnégyzet - lásd variancia.

 

Tartalmi keret

A vizsgálat elméleti és gyakorlati alapjait tartalmazó dokumentum, amely bemutatja a mérni kívánt területeket és a mérés főbb szempontjait.

 

Validitás - Érvényesség; a mérés valóban arra a célkategóriára irányul, amelynek vizsgálatát célul tűzték ki.

 

Variancia

Statisztika, a szóródás egyik leggyakoribb mérőszáma, „átlagos kvadratikus eltérés". A középértéktől való eltérések négyzetének középértéke.