Eredményeink a Mindenki iskolája projektben 2018 és 2021 között

Az EFOP 3.1.2-16-2016-00001 számú, A köznevelés módszertani megújítása a végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkentése céljából című – az Eötvös Loránd Tudományegyetemen Mindenki iskolája című – projektben partnerségben a hazai nagy pedagógusképző egyetemekkel és az egri Eszterházy Károly Egyetem konzorciumi vezetésével 2018 és 2021 között négy dunántúli megyében tartottunk akkreditált pedagógus-továbbképzéseket nevelőtestületi szinten, kihelyezve vagy online kontakt formában.

Ezen kívül 5 iskola kapott a térségünkben az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar vezetésével komplex fejlesztést, támogatást, valamint 12 digitális gyakorlati módszertani kötet[1] jelent meg, szabadon hozzáférhető módon.

A fejlesztéseket kutatás kísérte, amely a bevont iskolák pedagógusai és tanulói körében mérte fel az iskola hatékonyságát, tanítási-tanulási klímáját, a személyes kötődéseket, a tanulók motivációjának összetevőit, viszonyulásukat, kötődésüket.[2]

A projekt megvalósítását honlap támogatta számtalan, folyamatosan követhető adattal, tudásbankkal stb. http://mindenkiiskolaja.elte.hu/

A szombathelyi Regionális Képzési Alközpont az ELTE Savaria Regionális Pedagógiai Szolgáltató és Kutató Központban (SRPSZKK) működött szakmai vezetővel, képzési koordinátorral, megyei képzésszervezőkkel, szakmai és pénzügyi asszisztenssel. Együttműködő partnereink a bevont iskolák fenntartói és magasan kvalifikált képzői gárdánk voltak.

Győr-Moson-Sopron, Vas, Veszprém és Zala megyében az 5, komplex fejlesztésben részt vett iskolán kívül 183 iskolában 231 képzési csoportban 4640 pedagógus vett részt a továbbképzéseken, közülük 4361 fő kapott tanúsítványt.

Megye

Iskolaszám

Csoportszám

Résztvevők száma

Tanúsítványok száma

Győr-Moson-Sopron

64

82

1579

1450

Vas

35

40

839

793

Veszprém

45

56

1085

1047

Zala

39

53

1137

1071

4 megyében összesen

183

231

4640

4361

 

A pedagógus-továbbképzési kínálat részint már meglévő, korábban az SRPSZKK és az egyetemi karok által akkreditáltatott tanfolyamokból és a projekt során fejlesztett képzésekből állt össze. Közös jellemzőjük, céljuk a módszertani kultúra jobbítása, frissítése, a tanulói kollaboráció erősítése a kompetencia-fejlesztéssel együtt, valamint az érzelmi, szociális kultúra, attitűd pozitív befolyásolása.

Képzési portfóliónk, amelyből az iskolák szabadon választhattak egy vagy kettő továbbképzést:

  • Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel, sajátos nevelési igénnyel küzdő, és hátrányos helyzetű tanulókkal való foglalkozás módszertana (személyes és online is)
  • Iskolaelhagyás csökkentése pozitív, preventív pszichológiai szemlélettel (személyes)
  • Játékok szerepe és eredményes használata a hatékony pedagógiai fejlesztésben (személyes)
  • A tanulók digitális szövegértési és szövegalkotási tevékenységeinek és képességeinek fejlesztési módszerei. Tudatos eligazodás a világhálón elérhető szövegekben (személyes és online is)
  • A tevékenységközpontú pedagógiák gyakorlati alkalmazására való felkészítés (személyes és online is)
  • Vizuális kommunikáció az oktatásban (személyes)
  • Az óvoda-iskola közötti átmenet támogatása a korai iskolai lemorzsolódás megelőzése érdekében (személyes)
  • A gondolkodási képességek fejlesztése a korai iskolai lemorzsolódás megelőzése érdekében (személyes)
  • A szövegértés mint tanulási képesség fejlesztése (személyes és online is)
  • Szociális és érzelmi készségek fejlesztése (SZÉF) iskolai keretek között (személyes és online is)
  • Komplex Instrukciós Program (KIP) mint tanulói státuszkezelő eljárás (személyes)
  • Drámapedagógia: felkészítés dramatikus módszerek és technikák alkalmazására a nevelő-oktató munkában (személyes)

A projekt eredményeinek tanítási folyamatba való beépülésén túl a fenntartási időszakban vállaljuk az ELTE SRPSZKK által fejlesztett továbbképzések esetében az időközben lejáró engedélyű akkreditációk aktualizálását és újbóli engedélyeztetését, a képzések hirdetését és igény szerinti megszervezését immár nem nevelőtestületi, hanem nyílt képzésként.

 

 

Köszönjük az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar szakmai vezetését,

a fenntartók és a részt vevő általános iskolák együttműködését,

valamint  képzőink színvonalas munkáját!

 

[1] A módszertani kötetek elérése: http://mindenkiiskolaja.elte.hu/index.php/tudasbank/ (20211125)

[2] Fehérvári Anikó, Paksi Borbála és Széll Krisztián (2021): Számít-e az iskola? Az iskolai lemorzsolódás vizsgálata. ELTE, Budapest. http://mindenkiiskolaja.elte.hu/index.php/szamit-e-az-iskola-az-iskolai-lemorzsolodas-vizsgalata/ (20211125)