Közösségi pedagógiai gyakorlat
A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 2. sz. melléklet 2.2 b) pontja a tanári felkészítés közös követelményeiről és az egyes tanár szakok képzési es kimeneti követelményeiről előírja a tanári képzésben részvevő hallgatók számára közösségi pedagógiai gyakorlat teljesítését.
Célja: egy adott tanulói korosztály tanórán kívüli, szabadidős tevekénységének (táboroztatás, szakkörök, érdeklődési körök stb.) szervezési, vezetési, programkészítési, közösség építési területein való tapasztalatszerzés. A hallgató ennek kereteben szerezzen tapasztalatot a pedagógiai helyzetek és a nevelői szerep komplexitásáról, megtapasztalja a problémamegoldó és együttműködő reflektív szakember szerepét, találkozik a gyermekek, fiatalok valóságával és tapasztalati úton tanul róluk.
Időpontja: a képzéssel párhuzamos közösségi pedagógiai gyakorlat szünidőben vagy szorgalmi idő alatt is teljesíthető. Legkorábban a 6. félévet követően vehető fel és a 8. félév végéig teljesíteni kell. Javasolt időpontja a 7. félév.
Alapelvei:
A közösségi pedagógiai gyakorlat funkciója egyrészről, hogy a tanári képzésben részvevő hallgatók a közösség igényeihez illeszkedő, minőségi (releváns és jelentőségteljes), gyermekekkel, fiatalokkal végzett tevekénység végzése során szerezzenek tapasztalatot, és ez a hallgatók által megélt, aktív tanulás alapjává váljon.
A közösségi pedagógiai gyakorlat a tapasztalati tanulás egy formája, mely pályaorientációs funkciót is ellát azáltal, hogy a hallgató szervezett keretek között találkozik a pedagógiai „valósággal” és elindul a reflektív résztvevő szerep elsajátításának útján, tapasztalatot szerez a problémamegoldó és a partneri együttműködő szerepekről.
Helyszíne:
A helyszínekre vonatkozó alapvető kritériumok:
• olyan szervezet, intézmény vagy közösség (illetve ennek eseménye) (a továbbiakban: a szervezet), amely gyermekekkel, fiatalokkal foglalkozik, és ahol a hallgatónak lehetősége van közvetlenül ezzel a korosztállyal dolgoznia;
• a hallgató a szervezet keretében terepen, eseményen valamilyen gyerekekkel végzett tevekénységet végezhet támogatással, illetve ilyenbe kapcsolódhat be;
• a szervezet működése a fiatalok tanórán kívüli életére (is) irányul;
• a szervezet értékrendje átlátható módon a demokratikus értékekre alapul, és társadalmi felelősségvállalás jellemzi;
• a szervezet vállalja, hogy támogatja a hallgató gyakorlatát, hogy az tanulási folyamat is legyen, illetve a hallgatók számára – a visszajelzések és reflexiók alapján – valóban tanulási, fejlődésüket segítő tapasztalatot jelent;
• a szervezet nem üzleti céllal működik;
• a szervezet nem tartozik politikai párthoz és nem folytat pártpolitikai tevekénységet;
• a szervezet nem hirdet és szít előítéleteket, illetve gyűlöletet társadalmi csoportokkal szemben;
• nem a hallgató volt vagy jelenlegi munkahelye és a hallgatóval nem áll semmilyen szerződéses jogviszonyban (pl. önkéntes szerződés);
• a hallgató nem részesül a tevekénységért finanszírozásban;
• a hallgató által választott helyszín esetén nem áll fenn összeférhetetlenség (pl. családi, rokoni kapcsolat);
• amennyiben olyan szervezetről van szó, amelynek tevekénységében a hallgató eddig is részt vett önkéntesként, akkor biztosítva van, hogy valamilyen más tevekénységbe fog bekapcsolódni, mint eddig.
Optimális helyszín olyan szervezet, intézmény vagy közösség, amely
• munkájában valamilyen társadalmi kisebbséget, hátrányos helyzetű csoportot érint;
• céljaiban és cselekvésében elkötelezett a társadalom alakításáért, a demokratikus értékrend és a társadalmi tudatosság látszik a tevékenységében;
• van olyan személy, aki mentorkent tudja támogatni a hallgató gyakorlatát;
• felmutatható tapasztalattal rendelkezik önkéntesek, illetve közösségi szolgálatot teljesítők bevonásában, támogatásában;
• nem olyan szervezet, amelynek tevekénységében a hallgató eddig is rendszeresen részt vett.
Helyszínek lehetnek például: iskolák, kollégiumok, tanodák, művelődési központok, egyházi intézmények, civil szervezetek, alapítványok, ifjúsági szervezetek, fiatalokat segítő csoportok, egyházi közösségek, valamilyen célra alakult közösségek.
Tartalma: A gyakorlat időtartama 30 óra, értéke 2 kredit. A hallgató minimum 15–20 órában végzi a gyakorlatot közvetlenül gyerekekkel, diákokkal dolgozva a SRPSZK által jóváhagyott intézményben vagy szervezetnél, és 10–15 órában készül, dokumentál, reflektál munkájára.
Tipikus tevekénységek lehetnek:
• tanulók szabadidős tevekénységeinek vezetésébe bekapcsolódás: táborok, osztály kirándulások, szabadidős napok;
• szakkörök, foglalkozások, programok tervezése, szervezése és az ezeken való részvétel;
• gyermekotthonok munkájába való bekapcsolódás;
• nehéz helyzetben lévő fiatalokkal való munka pl. civil szervezetben,
• tanodák munkájába történő bekapcsolódás;
• gyermekek, fiatalok egyéni tanulásának támogatása valamilyen szervezet kereteben.
Értékelése
A közösségi pedagógiai gyakorlat értékelése háromfokozatú minősítéssel történik. Az értékelés alapját a hallgató által vezetett dokumentáció adja.
A gyakorlat koordinációját és engedélyezését az ELTE Savaria Pedagógia Szolgáltató és Kutató Központja (PSZK) végzi, a minősítést a Pedagógia Intézet megbízott oktatója adja.
A közösségi pedagógiai gyakorlat teljesítésének feltétele:
a hallgatók felkészítő előadáson való részvétele, mely a pedagógiai gyakorlat, mint tanulási forma koncepcionális hátterét, illetve a gyakorlati követelmények ismertetését és a reflexiós technikák gyakorlását jelenti.
A közösségi pedagógiai gyakorlat során végzett tevekénységről a hallgató naplót vezet. A napló tartalmazza azokat az alkalmakat, amikor a hallgató a gyakorlati terepen tartózkodott vagy felkészült a gyakorlatra. Megjeleníti a tevekénység pontos időpontját, óraszámát, a végzett tevekénységet és a személyes szakmai reflexióját.
A gyakorlat teljesítésekor a hallgató összegzést és záró reflexiót készít, amiben a tevekénységet és a gyakorlat során szerzett tapasztalatait, fejlődését szaktudásának felhasználásával átgondolja.
A közösségi pedagógiai gyakorlattal kapcsolatos adminisztratív feladatok:
a hallgató a gyakorlat előtt két példányban elkészíti a befogadó nyilatkozatot, amit aláirat a befogadó intézmény vezetőjével, majd leadja a PSZK-ban legkésőbb a gyakorlat megkezdése előtt 10 munkanappal (az egyik példányt a hallgató visszakapja és beteszi a portfolióba). A szükséges dokumentumokat a letölthető dokumentumok link alatt találja meg.
a gyakorlatról két példányban kitölti a teljesítésigazoló lapot és a gyakorlat végén leadja a PSZK-ban (a másik példány a portfolió melléklete)
a gyakorlat vezetőjének leadja a hallgatói naplót és a záró reflexiót
a közösségi pedagógiai gyakorlatot a Neptunban fel kell venni: szorgalmi időszakban teljesített gyakorlat esetén a folyó félévben, szorgalmi időszakot követően teljesített gyakorlat esetén a következő félévben.