Eseménynaptár
< 2025. május >
H K SZ CS P SZO V
2829301234
5 6 7 8 9 1011
12 13 14 15 16 17 18
19202122232425
2627282930311
Következő esemény:
Képességháló készítése általános iskolai pedagógusoknak - fejlesztőpedagógusok műhelymunka-sorozata
Galériák
Hasznos linkek
Interreg
Mindenki Iskolája

Közösségi pedagógiai gyakorlat leírása

2017. november 29.

Közösségi pedagógiai gyakorlat

 

A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 2. sz. melléklet 2.2 b) pontja a tanári felkészítés közös követelményeiről és az egyes tanár szakok képzési es kimeneti követelményeiről előírja a tanári képzésben részvevő hallgatók számára közösségi pedagógiai gyakorlat teljesítését.

 

Célja: egy adott tanulói korosztály tanórán kívüli, szabadidős tevekénységének (táboroztatás, szakkörök, érdeklődési körök stb.) szervezési, vezetési, programkészítési, közösség építési területein való tapasztalatszerzés. A hallgató ennek kereteben szerezzen tapasztalatot a pedagógiai helyzetek és a nevelői szerep komplexitásáról, megtapasztalja a problémamegoldó és együttműködő reflektív szakember szerepét, találkozik a gyermekek, fiatalok valóságával és tapasztalati úton tanul róluk.

Időpontja: a képzéssel párhuzamos közösségi pedagógiai gyakorlat szünidőben vagy szorgalmi idő alatt is teljesíthető.

 

Alapelvei:

  • A közösségi pedagógiai gyakorlat funkciója egyrészről, hogy a tanári képzésben részvevő hallgatók a közösség igényeihez illeszkedő, minőségi (releváns és jelentőségteljes), gyermekekkel, fiatalokkal végzett tevekénység végzése során szerezzenek tapasztalatot, és ez a hallgatók által megélt, aktív tanulás alapjává váljon.
  • A közösségi pedagógiai gyakorlat a tapasztalati tanulás egy formája, mely pályaorientációs funkciót is ellát azáltal, hogy a hallgató szervezett keretek között találkozik a pedagógiai „valósággal” és elindul a reflektív résztvevő szerep elsajátításának útján, tapasztalatot szerez a problémamegoldó és a partneri együttműködő szerepekről.

Helyszíne:

A helyszínekre vonatkozó alapvető kritériumok:

• olyan szervezet, intézmény vagy közösség (illetve ennek eseménye) (a továbbiakban: a szervezet), amely gyermekekkel, fiatalokkal foglalkozik, és ahol a hallgatónak lehetősége van közvetlenül ezzel a korosztállyal dolgoznia;

• a hallgató a szervezet keretében terepen, eseményen valamilyen gyerekekkel végzett tevekénységet végezhet támogatással, illetve ilyenbe kapcsolódhat be;

• a szervezet működése a fiatalok tanórán kívüli életére (is) irányul;

• a szervezet értékrendje átlátható módon a demokratikus értékekre alapul, és társadalmi felelősségvállalás jellemzi;

• a szervezet vállalja, hogy támogatja a hallgató gyakorlatát, hogy az tanulási folyamat is legyen, illetve a hallgatók számára – a visszajelzések és reflexiók alapján – valóban tanulási, fejlődésüket segítő tapasztalatot jelent;

• a szervezet nem üzleti céllal működik;

• a szervezet nem tartozik politikai párthoz és nem folytat pártpolitikai tevekénységet;

• a szervezet nem hirdet és szít előítéleteket, illetve gyűlöletet társadalmi csoportokkal szemben;

• nem a hallgató volt vagy jelenlegi munkahelye és a hallgatóval nem áll semmilyen szerződéses jogviszonyban (pl. önkéntes szerződés);

• a hallgató nem részesül a tevekénységért finanszírozásban;

• a hallgató által választott helyszín esetén nem áll fenn összeférhetetlenség (pl. családi, rokoni kapcsolat);

• amennyiben olyan szervezetről van szó, amelynek tevekénységében a hallgató eddig is részt vett önkéntesként, akkor biztosítva van, hogy valamilyen más tevekénységbe fog bekapcsolódni, mint eddig.

Optimális helyszín olyan szervezet, intézmény vagy közösség, amely

• munkájában valamilyen társadalmi kisebbséget, hátrányos helyzetű csoportot érint;

• céljaiban és cselekvésében elkötelezett a társadalom alakításáért, a demokratikus értékrend és a társadalmi tudatosság látszik a tevékenységében;

• van olyan személy, aki mentorkent tudja támogatni a hallgató gyakorlatát;

• felmutatható tapasztalattal rendelkezik önkéntesek, illetve közösségi szolgálatot teljesítők bevonásában, támogatásában;

• nem olyan szervezet, amelynek tevekénységében a hallgató eddig is rendszeresen részt vett.

Helyszínek lehetnek például: iskolák, kollégiumok, tanodák, művelődési központok, egyházi intézmények, civil szervezetek, alapítványok, ifjúsági szervezetek, fiatalokat segítő csoportok, egyházi közösségek, valamilyen célra alakult közösségek.

Tartalma: A gyakorlat időtartama 30 óra, értéke 2 kredit. A hallgató minimum 15–20 órában végzi a gyakorlatot közvetlenül gyerekekkel, diákokkal dolgozva a SRPSZK által jóváhagyott intézményben vagy szervezetnél, és 10–15 órában készül, dokumentál, reflektál munkájára.

Tipikus tevekénységek lehetnek:

• tanulók szabadidős tevekénységeinek vezetésébe bekapcsolódás: táborok, osztály kirándulások, szabadidős napok;

• szakkörök, foglalkozások, programok tervezése, szervezése és az ezeken való részvétel;

• gyermekotthonok munkájába való bekapcsolódás;

• nehéz helyzetben lévő fiatalokkal való munka pl. civil szervezetben,

• tanodák munkájába történő bekapcsolódás;

• gyermekek, fiatalok egyéni tanulásának támogatása valamilyen szervezet kereteben.

Értékelése

A közösségi pedagógiai gyakorlat értékelése háromfokozatú minősítéssel történik. Az értékelés alapját a hallgató által vezetett dokumentáció adja.

 

A gyakorlat koordinációját és engedélyezését az ELTE Savaria Pedagógia Szolgáltató és Kutató Központja (SRPSZK) végzi, a minősítést a Pedagógiai és Pszichológiai Intézet megbízott oktatója adja.

 

A közösségi pedagógiai gyakorlat teljesítésének feltétele:

  • a hallgatók felkészítő előadáson való részvétele, mely a pedagógiai gyakorlat, mint tanulási forma koncepcionális hátterét, illetve a gyakorlati követelmények ismertetését és a reflexiós technikák gyakorlását jelenti.
  • A közösségi pedagógiai gyakorlat során végzett tevekénységről a hallgató naplót vezet. A napló tartalmazza azokat az alkalmakat, amikor a hallgató a gyakorlati terepen tartózkodott vagy felkészült a gyakorlatra. Megjeleníti a tevekénység pontos időpontját, óraszámát, a végzett tevekénységet és a személyes szakmai reflexióját.
  • A gyakorlat teljesítésekor a hallgató összegzést és záró reflexiót készít, amiben a tevekénységet és a gyakorlat során szerzett tapasztalatait, fejlődését szaktudásának felhasználásával átgondolja.

 

A közösségi pedagógiai gyakorlattal kapcsolatos adminisztratív feladatok:

  • a hallgató a gyakorlat előtt két példányban elkészíti a befogadó nyilatkozatot, amit aláirat a befogadó intézmény vezetőjével, majd leadja az SRPSZK-ban legkésőbb a gyakorlat megkezdése előtt 10 munkanappal (az egyik példányt a hallgató visszakapja és beteszi a portfolióba) A dokumentumok megtalálhatók a letölthető dokumentumok link alatt.
  • a gyakorlatról két példányban kitölti a teljesítésigazoló lapot és a gyakorlat végén leadja az SRPSZK-ban (a másik példány a portfolió melléklete)
  • a gyakorlat vezetőjének leadja a hallgatói naplót és a záró reflexiót
  • a közösségi pedagógiai gyakorlatot a Neptunban fel kell venni: szorgalmi időszakban teljesített gyakorlat esetén a folyó félévben, szorgalmi időszakot követően teljesített gyakorlat esetén a következő félévben.

 

Megosztás