Közösségi pedagógiai gyakorlat
A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 2. sz. melléklet 2.2 b) pontja a tanári felkészítés közös követelményeiről és az egyes tanár szakok képzési es kimeneti követelményeiről előírja a tanári képzésben részvevő hallgatók számára közösségi pedagógiai gyakorlat teljesítését.
Célja: egy adott tanulói korosztály tanórán kívüli, szabadidős tevekénységének (táboroztatás, szakkörök, érdeklődési körök stb.) szervezési, vezetési, programkészítési, közösség építési területein való tapasztalatszerzés. A hallgató ennek kereteben szerezzen tapasztalatot a pedagógiai helyzetek és a nevelői szerep komplexitásáról, megtapasztalja a problémamegoldó és együttműködő reflektív szakember szerepét, találkozik a gyermekek, fiatalok valóságával és tapasztalati úton tanul róluk.
Időpontja: a képzéssel párhuzamos közösségi pedagógiai gyakorlat szünidőben vagy szorgalmi idő alatt is teljesíthető.
Alapelvei:
Helyszíne:
A helyszínekre vonatkozó alapvető kritériumok:
• olyan szervezet, intézmény vagy közösség (illetve ennek eseménye) (a továbbiakban: a szervezet), amely gyermekekkel, fiatalokkal foglalkozik, és ahol a hallgatónak lehetősége van közvetlenül ezzel a korosztállyal dolgoznia;
• a hallgató a szervezet keretében terepen, eseményen valamilyen gyerekekkel végzett tevekénységet végezhet támogatással, illetve ilyenbe kapcsolódhat be;
• a szervezet működése a fiatalok tanórán kívüli életére (is) irányul;
• a szervezet értékrendje átlátható módon a demokratikus értékekre alapul, és társadalmi felelősségvállalás jellemzi;
• a szervezet vállalja, hogy támogatja a hallgató gyakorlatát, hogy az tanulási folyamat is legyen, illetve a hallgatók számára – a visszajelzések és reflexiók alapján – valóban tanulási, fejlődésüket segítő tapasztalatot jelent;
• a szervezet nem üzleti céllal működik;
• a szervezet nem tartozik politikai párthoz és nem folytat pártpolitikai tevekénységet;
• a szervezet nem hirdet és szít előítéleteket, illetve gyűlöletet társadalmi csoportokkal szemben;
• nem a hallgató volt vagy jelenlegi munkahelye és a hallgatóval nem áll semmilyen szerződéses jogviszonyban (pl. önkéntes szerződés);
• a hallgató nem részesül a tevekénységért finanszírozásban;
• a hallgató által választott helyszín esetén nem áll fenn összeférhetetlenség (pl. családi, rokoni kapcsolat);
• amennyiben olyan szervezetről van szó, amelynek tevekénységében a hallgató eddig is részt vett önkéntesként, akkor biztosítva van, hogy valamilyen más tevekénységbe fog bekapcsolódni, mint eddig.
Optimális helyszín olyan szervezet, intézmény vagy közösség, amely
• munkájában valamilyen társadalmi kisebbséget, hátrányos helyzetű csoportot érint;
• céljaiban és cselekvésében elkötelezett a társadalom alakításáért, a demokratikus értékrend és a társadalmi tudatosság látszik a tevékenységében;
• van olyan személy, aki mentorkent tudja támogatni a hallgató gyakorlatát;
• felmutatható tapasztalattal rendelkezik önkéntesek, illetve közösségi szolgálatot teljesítők bevonásában, támogatásában;
• nem olyan szervezet, amelynek tevekénységében a hallgató eddig is rendszeresen részt vett.
Helyszínek lehetnek például: iskolák, kollégiumok, tanodák, művelődési központok, egyházi intézmények, civil szervezetek, alapítványok, ifjúsági szervezetek, fiatalokat segítő csoportok, egyházi közösségek, valamilyen célra alakult közösségek.
Tartalma: A gyakorlat időtartama 30 óra, értéke 2 kredit. A hallgató minimum 15–20 órában végzi a gyakorlatot közvetlenül gyerekekkel, diákokkal dolgozva a SRPSZK által jóváhagyott intézményben vagy szervezetnél, és 10–15 órában készül, dokumentál, reflektál munkájára.
Tipikus tevekénységek lehetnek:
• tanulók szabadidős tevekénységeinek vezetésébe bekapcsolódás: táborok, osztály kirándulások, szabadidős napok;
• szakkörök, foglalkozások, programok tervezése, szervezése és az ezeken való részvétel;
• gyermekotthonok munkájába való bekapcsolódás;
• nehéz helyzetben lévő fiatalokkal való munka pl. civil szervezetben,
• tanodák munkájába történő bekapcsolódás;
• gyermekek, fiatalok egyéni tanulásának támogatása valamilyen szervezet kereteben.
Értékelése
A közösségi pedagógiai gyakorlat értékelése háromfokozatú minősítéssel történik. Az értékelés alapját a hallgató által vezetett dokumentáció adja.
A gyakorlat koordinációját és engedélyezését az ELTE Savaria Pedagógia Szolgáltató és Kutató Központja (SRPSZK) végzi, a minősítést a Pedagógiai és Pszichológiai Intézet megbízott oktatója adja.
A közösségi pedagógiai gyakorlat teljesítésének feltétele:
A közösségi pedagógiai gyakorlattal kapcsolatos adminisztratív feladatok: