Diszgráfia

Jellemzője, hogy az írás kivitelezése a gyermek számára megterhelő, nehézséget jelent, így külalakja olvashatatlan. Ha ez oly mértékű, hogy kihat az iskolai teljesítményre, és jelentős hátrányt okoz az íráskészséget igénylő mindennapi tevékenységekben is, indokolt a diagnózis.

A nehézség az alábbi típusok szerint csoportosítható:

- a mozgástervezés nehézségei (egy-egy mozdulatot elvégez, de a mozdulatsor már nehézséget jelent),

- vizuális felfogóképesség csökkenése (nehézség pl. a betűk alakjának felismerésében),

- helytelen ceruzafogás,

- térbeli elhelyezés zavara (nehézséget jelent a papíron elrendezni az írást és a betűk térbeli elrendezésével is gond lehet - b-d csere írásban),

- folyamatosságzavar (lassan megy, de gyorsabb tempó esetén szétesik).

 

Diszortográfia

Az életkorhoz viszonyítva kifejezetten hibás helyesírást jelent ez a diagnózis, amelynek hátterében nincs egyéb kézenfekvő magyarázat. A helyesírási zavar gyakran jár együtt olvasási nehézséggel, azonban önmagában is előfordul. Kizárólagos helyesírási nehézség mellett a nyelvi készségek általában jobbak, mintha olvasási zavar is társul hozzájuk. A teljesség igénye nélkül a következő írásban megjelenő hibatípusok vethetik föl a helyesírási készség zavarát:

- fonetikai („gép" helyett „kép"),

- vizuális („menj" helyett „menny" a hangzás megfelelő, a leírás hibás),

- betűfelcserélés, betoldás, kihagyás, esetleg a szerialitás problémája („képeskönyv" helyett „könyveskép").

 

Pedagógiai konzekvenciák

Izoláltan viszonylag ritkán fordul elő, általában olvasási és helyesírási nehézséggel is társul. Gyakran csak későn ismerik fel, különösen, ha nem társul hozzá diszlexia, mert a gyerek, ha ideje van rá, képes többé-kevésbé olvashatóan írni. Később azonban a folyamatos jegyzetelés már nem megy, az önálló tanulást nehezíti, majd az egyre fokozódó terhelés során lehetetlenné is teszi. Fontos pedagógiai feladat, hogy a gyermek, tanuló problémája ne „vesszen el" az egyéb teendők között, hanem még a korai időszakban kiderüljön, hogy az időben megkezdett fejlesztés, differenciált feladatadás kiküszöbölje a későbbi, nem kívánt következményeket.