10. foglalkozás
A foglalkozás témája: A testnevelési kisprojekt 2. testnevelési órája.
Címszavak:
- testnevelési óra 2.
- óramegbeszélés - elemzés - értékelés
Célok: A testnevelési projekt 2. testnevelési órájának megvalósítása a tervezés / szervezés / motiváció / vezetés / ellenőrzés / értékelés adekvát módszereinek alkalmazásával. További cél a tapasztalatok megbeszélése és feldolgozása önellenőrzés és csoportmegbeszélés formájában.
Fejlesztendő kompetencia: A hallgató képes a tanulási folyamat szervezésére és irányítására: változatos tanítási-tanulási formák kialakítására, a tudásforrások célszerű kiválasztására, hatékony tanulási környezet kialakítására. A pedagógiai értékelés változatos eszközeinek alkalmazására: a tanulók fejlődési folyamatainak, tanulmányi teljesítményeinek és személyiségfejlődésének elemző értékelésére, a különböző értékelési formák és eszközök használatára, az értékelés eredményeinek hatékony alkalmazására, az önértékelés fejlesztésére. Képes szakmai együttműködésre és kommunikációra csoporttársaival.
Eszközök, segédanyagok: sportcsarnok, különféle sportszerek, az óra tartalmának megfelelő szemléltető és segédeszközök, stb.
Igényelt idő: 2x45 perc
Felhasznált irodalom:
Arday László (2001) A testnevelés tanítása (felső tagozat), Korona kiadó, Budapest
Makszin I. (2007): A testnevelés elmélete és módszertana. Dialóg Campus Kiadó, Budapest-Pécs
Rétsági Erzsébet (2004) A testnevelés tantárgypedagógiája, Dialóg Campus Kiadó, Budapest-Pécs.
Rétsági Erzsébet (szerk.)(2005) Kézikönyv a testnevelés tanításához az 5-8. osztályok részére, Dialóg Campus Kiadó, Budapest-Pécs.
http://www.bdf.hu/tmk/spri/HALLGATINKNAK
Segédletek:
NAT testnevelés
www.okm.gov.hu/letolt/.../1.../10%20Testnevelés%201-4.doc
Mozaik kerettantervek
Arday László és Farmosi István, Mérés
www.nefmi.gov.hu/letolt/kozokt/seged_testneveles_5-8.doc
Elméleti segédletek:
Szempontok testnevelési órák tervezéséhez:
- illeszkedjenek a projektfolyamatba
- teljesítsék a tantervi célokat
- az egyes órarészek a módszertanban tanultaknak és az órai tananyagnak megfelelően épüljenek fel
- törekedjenek a differenciálás, ellenőrzés, értékelés változatos módszereinek alkalmazására
- időbeosztás: a testnevelési óra legfontosabb feladata a megfelelő mennyiségű mozgás biztosítása
- célszerű a felhasznált eszközöket érdekesen és célszerűen megválasztani (épüljenek egymásra a felesleges „pakolás" csökkentése miatt)
- Az óratervet tervezet formájában kell elkészíteni (példa a honlapon)
Szempontok testnevelési órák vezetéséhez:
- sportos megjelenés
- közvetlen, de határozott stílusú óravezetés (a sport veszélyes üzem!)
- mindig alkalmazkodni kell a kialakult helyzethez
- pontos szaknyelvhasználat
- mintaszerű bemutatás
Csoportos óratervezés/ vezetés értékelési szempontjai:
- 3.-5. jegy
- óratervezés kiscsoportban (1 óra/ csoport), óratervezet: illeszkedjen a projektfolyamatba (pl: kezdő és vége-mérés, értékelés / képességfejlesztő gyakorlási anyag / körben bővülő oktatási anyag), tartalom + szaknyelvhasználat = 1 jegy
- mikro tanítás egyénileg (előre megbeszélt szakaszolás), óravezetési stílus + szaknyelvhasználat = 1 jegy
- egyénileg: egy kijelölt órarész + 1 változatának megtervezése (más foglalkoztatási v. szervezési forma, vagy más életkori csoport számára), tartalom + szaknyelvhasználat = 1 jegy