Módszertani tananyag a TESTNEVELÉS TANÍTÁSA tárgyból
Módszertani tananyag a
TESTNEVELÉS TANÍTÁSA
tárgyból
PROJEKTPEDAGÓGIA felhasználásával
H. dr. Ekler Judit
Készült: A
Győr-Sopron-Moson megyei Pedagógiai Intézettel együttműködve.
A tárgy: 30 óra (0/30), 2 kredit
A tantárgy célja: Az elméleti és gyakorlati stúdium célja, hogy a tanárjelöltek az iskolai testnevelés és sport különböző foglalkozásain sikerrel alkalmazható, sokoldalú módszertani repertoárt ismerjenek meg. Cél továbbá, hogy maga a megismerési folyamat is tartalmazza a jelen kor igényeinek megfelelő módszertani eszközöket, hogy a hallgatók módszertani tudása - legalább részben - saját tapasztalaton alapuljon.
Tananyag:
Szervezési és foglalkoztatási formák.
Az óratervezet és az óravázlat.
A főrészhez igazodó előkészítő rész tartalmi és formai sajátosságai.
A fő oktatási anyag feldolgozási lehetőségei a különböző iskolafokokon.
Szervezési és foglalkoztatási lehetőségek a csoportméret és a szer- és eszközellátottság függvényében.
Különböző oktatási célú és feladatú testnevelési órák és sportfoglalkozások tervezése és vezetése.
Azonos tananyagok feldolgozása különböző csoportok (életkor, előképzettség, objektív körülmények) számára.
Követelmények:
A hallgatók:
- ismerjék az iskolai testnevelés tanórai és tanórán kívüli formáit, tartalmát, tervezési és szervezési megoldásait
- ismerjék változatos módjait a pszicho motoros tanítás-tanulás különböző stratégiáinak, az oktatási anyag és folyamat életkorhoz való adaptálásának, a differenciálásnak és az értékelésnek
- legyenek képesek az eltérő képességekhez és igényekhez igazodva, modern, motiváló erejű tananyagokkal és módszerekkel elérni a mindenki számára sikeres tanulást és élvezetes sportolást.
- legyenek képesek a tanulók egyéni sajátosságait figyelembe venni és lehetőséget teremteni a felzárkóztatásra és a tehetséggondozásra egyaránt.
Értékelés: gyakorlati jegy
- 1. projektben (Hogyan használható a projekt a testnevelésben?) végzett munka: 1. jegy
- 2. (testnevelési) projekt:
2. jegy: a projekt-előkészítés
3. jegy: csoportban 1 óra tervezése (projektfolyamatba illeszkedően) óratervezettel
- 4. jegy: az óratervezet kijelölt részének változata - egyénenként
- 5. jegy: mikro tanítás - egyénenként
Kötelező és ajánlott irodalom:
Arday László (2001) A testnevelés tanítása (felső tagozat), Korona kiadó, Budapest
Hajagos László - Hamar Pál: Projektoktatás és cirkuszprojekt I.- II. rész
http://mcteka.shp.hu/.../hpc_member.php?...hajagos_hamar
http://epa.oszk.hu/01400/01461/00002/hajagos.htm (Letöltés: 2010. 08. 07.)
Hortobágyi Katalin (1991): Projekt kézikönyv. Iskolafejlesztési Alapítvány, OKI Iskolafejlesztési Központ, Bp.
Hortobágyi Katalin (2003): Projekt kézikönyv. Iskolafejlesztési Alapítvány, Budapest. (Altern füzetek)
Iskolai testnevelés és sport (szaklap) Dialóg Campus Kiadó, Budapest-Pécs.
Kiss László (2003) Első találkozásom a projektoktatással, http://www.spec.hu/projekt.htm (Letöltés: 2010. 08. 07.)
Kovátsné Németh Mária (2004) A projektoktatás jelentősége a tanárképzésben és a tanártovábbképzésben. In.: Hegedűs Gábor (szerk.): Projektmódszer IV. Kecskemét
Kovátsné Németh Mária (2006) Fenntartható oktatás és projektpedagógia, Új Pedagógiai Szemle, 2006. október 68-74 pp
M. Nádasi Mária (2003) Projektoktatás. Gondolat Kiadói Kör, Budapest, (Oktatás-módszertani kiskönyvtár.)
Makszin I. (2007): A testnevelés elmélete és módszertana. Dialóg Campus Kiadó, Budapest-Pécs
Rétsági Erzsébet (2004) A testnevelés tantárgypedagógiája, Dialóg Campus Kiadó, Budapest-Pécs.
Rétsági Erzsébet (szerk.)(2005) Kézikönyv a testnevelés tanításához az 5-8. osztályok részére, Dialóg Campus Kiadó, Budapest-Pécs.
http://pszk.nyme.hu/attachments/198_projektpedagogia.pdf
http://www.bdf.hu/tmk/spri/HALLGATINKNAK
Linkek a projektoktatásról: pl.:
http://members.iif.hu/rad8012/pedagogia/Projektoktatas.ppt
http://ttmk.nyme.hu/migi/f_andras/Documents/.../Projektpedagógia.ppt
http://diakvallalkozas.ktk.nyme.hu/projekt.htm
http://klaszterek.tpf.hu/download.php?doc_name.../2010...projektoktatas.