Módszertani tananyag a TESTNEVELÉS TANÍTÁSA tárgyból

Módszertani tananyag a

TESTNEVELÉS TANÍTÁSA

tárgyból

PROJEKTPEDAGÓGIA felhasználásával

H. dr. Ekler Judit

Készült: A Győr-Sopron-Moson megyei Pedagógiai Intézettel együttműködve.

 

A tárgy: 30 óra (0/30), 2 kredit

A tantárgy célja: Az elméleti és gyakorlati stúdium célja, hogy a tanárjelöltek az iskolai testnevelés és sport különböző foglalkozásain sikerrel alkalmazható, sokoldalú módszertani repertoárt ismerjenek meg. Cél továbbá, hogy maga a megismerési folyamat is tartalmazza a jelen kor igényeinek megfelelő módszertani eszközöket, hogy a hallgatók módszertani tudása - legalább részben - saját tapasztalaton alapuljon.

Tananyag:

Szervezési és foglalkoztatási formák.

Az óratervezet és az óravázlat.

A főrészhez igazodó előkészítő rész tartalmi és formai sajátosságai.

A fő oktatási anyag feldolgozási lehetőségei a különböző iskolafokokon.

Szervezési és foglalkoztatási lehetőségek a csoportméret és a szer- és eszközellátottság függvényében.

Különböző oktatási célú és feladatú testnevelési órák és sportfoglalkozások tervezése és vezetése.

Azonos tananyagok feldolgozása különböző csoportok (életkor, előképzettség, objektív körülmények) számára.

Követelmények:

A hallgatók:

  • ismerjék az iskolai testnevelés tanórai és tanórán kívüli formáit, tartalmát, tervezési és szervezési megoldásait
  • ismerjék változatos módjait a pszicho motoros tanítás-tanulás különböző stratégiáinak, az oktatási anyag és folyamat életkorhoz való adaptálásának, a differenciálásnak és az értékelésnek
  • legyenek képesek az eltérő képességekhez és igényekhez igazodva, modern, motiváló erejű tananyagokkal és módszerekkel elérni a mindenki számára sikeres tanulást és élvezetes sportolást.
  • legyenek képesek a tanulók egyéni sajátosságait figyelembe venni és lehetőséget teremteni a felzárkóztatásra és a tehetséggondozásra egyaránt.

Értékelés: gyakorlati jegy

- 1. projektben (Hogyan használható a projekt a testnevelésben?) végzett munka: 1. jegy

- 2. (testnevelési) projekt:

2. jegy: a projekt-előkészítés

3. jegy: csoportban 1 óra tervezése (projektfolyamatba illeszkedően) óratervezettel

- 4. jegy: az óratervezet kijelölt részének változata - egyénenként

- 5. jegy: mikro tanítás - egyénenként

Kötelező és ajánlott irodalom:

Arday László (2001) A testnevelés tanítása (felső tagozat), Korona kiadó, Budapest

Hajagos László - Hamar Pál: Projektoktatás és cirkuszprojekt I.- II. rész

http://mcteka.shp.hu/.../hpc_member.php?...hajagos_hamar

http://epa.oszk.hu/01400/01461/00002/hajagos.htm (Letöltés: 2010. 08. 07.)

Hortobágyi Katalin (1991): Projekt kézikönyv. Iskolafejlesztési Alapítvány, OKI Iskolafejlesztési Központ, Bp.

Hortobágyi Katalin (2003): Projekt kézikönyv. Iskolafejlesztési Alapítvány, Budapest. (Altern füzetek)

Iskolai testnevelés és sport (szaklap) Dialóg Campus Kiadó, Budapest-Pécs.

Kiss László (2003) Első találkozásom a projektoktatással, http://www.spec.hu/projekt.htm (Letöltés: 2010. 08. 07.)

Kovátsné Németh Mária (2004) A projektoktatás jelentősége a tanárképzésben és a tanártovábbképzésben. In.: Hegedűs Gábor (szerk.): Projektmódszer IV. Kecskemét

Kovátsné Németh Mária (2006) Fenntartható oktatás és projektpedagógia, Új Pedagógiai Szemle, 2006. október 68-74 pp

M. Nádasi Mária (2003) Projektoktatás. Gondolat Kiadói Kör, Budapest, (Oktatás-módszertani kiskönyvtár.)

Makszin I. (2007): A testnevelés elmélete és módszertana. Dialóg Campus Kiadó, Budapest-Pécs

Rétsági Erzsébet (2004) A testnevelés tantárgypedagógiája, Dialóg Campus Kiadó, Budapest-Pécs.

Rétsági Erzsébet (szerk.)(2005) Kézikönyv a testnevelés tanításához az 5-8. osztályok részére, Dialóg Campus Kiadó, Budapest-Pécs.

http://pszk.nyme.hu/attachments/198_projektpedagogia.pdf

http://www.bdf.hu/tmk/spri/HALLGATINKNAK 

Linkek a projektoktatásról: pl.:

http://members.iif.hu/rad8012/pedagogia/Projektoktatas.ppt

http://ttmk.nyme.hu/migi/f_andras/Documents/.../Projektpedagógia.ppt

http://diakvallalkozas.ktk.nyme.hu/projekt.htm

http://klaszterek.tpf.hu/download.php?doc_name.../2010...projektoktatas.