14. foglalkozás

A foglalkozás témája: A testnevelési kisprojekt 6. testnevelési órája.

Címszavak:

  • testnevelési óra 6.
  • óramegbeszélés - elemzés - értékelés

Célok: A testnevelési projekt 6. testnevelési órájának megvalósítása a tervezés / szervezés / motiváció / vezetés / ellenőrzés / értékelés adekvát módszereinek alkalmazásával. További cél a tapasztalatok megbeszélése és feldolgozása önellenőrzés és csoportmegbeszélés formájában.

Fejlesztendő kompetencia: A hallgató képes a tanulási folyamat szervezésére és irányítására: változatos tanítási-tanulási formák kialakítására, a tudásforrások célszerű kiválasztására, hatékony tanulási környezet kialakítására. A pedagógiai értékelés változatos eszközeinek alkalmazására: a tanulók fejlődési folyamatainak, tanulmányi teljesítményeinek és személyiségfejlődésének elemző értékelésére, a különböző értékelési formák és eszközök használatára, az értékelés eredményeinek hatékony alkalmazására, az önértékelés fejlesztésére. Képes szakmai együttműködésre és kommunikációra csoporttársaival.

Eszközök, segédanyagok: sportcsarnok, különféle sportszerek, az óra tartalmának megfelelő szemléltető és segédeszközök, stb.

Igényelt idő: 2x45 perc

Felhasznált irodalom:

Arday László (2001) A testnevelés tanítása (felső tagozat), Korona kiadó, Budapest

Makszin I. (2007): A testnevelés elmélete és módszertana. Dialóg Campus Kiadó, Budapest-Pécs

Rétsági Erzsébet (2004) A testnevelés tantárgypedagógiája, Dialóg Campus Kiadó, Budapest-Pécs.

Rétsági Erzsébet (szerk.)(2005) Kézikönyv a testnevelés tanításához az 5-8. osztályok részére, Dialóg Campus Kiadó, Budapest-Pécs.

http://www.bdf.hu/tmk/spri/HALLGATINKNAK

Segédletek:

NAT testnevelés

www.okm.gov.hu/letolt/.../1.../10%20Testnevelés%201-4.doc

Mozaik kerettantervek

http://www.mozaik.info.hu/Homepage/Mozaportal/MPtmttsa.php?type=TT&PHPSESSID=212f28dd80ce9a726446c889e4b47c7a#6

Arday László és Farmosi István, Mérés

www.nefmi.gov.hu/letolt/kozokt/seged_testneveles_5-8.doc

Elméleti segédletek:

Szempontok testnevelési órák tervezéséhez:

- illeszkedjenek a projektfolyamatba

- teljesítsék a tantervi célokat

- az egyes órarészek a módszertanban tanultaknak és az órai tananyagnak megfelelően épüljenek fel

- törekedjenek a differenciálás, ellenőrzés, értékelés változatos módszereinek alkalmazására

- időbeosztás: a testnevelési óra legfontosabb feladata a megfelelő mennyiségű mozgás biztosítása

- célszerű a felhasznált eszközöket érdekesen és célszerűen megválasztani (épüljenek egymásra a felesleges „pakolás" csökkentése miatt)

- Az óratervet tervezet formájában kell elkészíteni (példa a honlapon)

Szempontok testnevelési órák vezetéséhez:

- sportos megjelenés

- közvetlen, de határozott stílusú óravezetés (a sport veszélyes üzem!)

- mindig alkalmazkodni kell a kialakult helyzethez

- pontos szaknyelvhasználat

- mintaszerű bemutatás

Csoportos óratervezés/ vezetés értékelési szempontjai:

- 3.-5. jegy

- óratervezés kiscsoportban (1 óra/ csoport), óratervezet: illeszkedjen a projektfolyamatba (pl: kezdő és vége-mérés, értékelés / képességfejlesztő gyakorlási anyag / körben bővülő oktatási anyag), tartalom + szaknyelvhasználat = 1 jegy

- mikro tanítás egyénileg (előre megbeszélt szakaszolás), óravezetési stílus + szaknyelvhasználat = 1 jegy

- egyénileg: egy kijelölt órarész + 1 változatának megtervezése (más foglalkoztatási v. szervezési forma, vagy más életkori csoport számára), tartalom + szaknyelvhasználat = 1 jegy