Eseménynaptár
Következő esemény:
Mit tehetek gyermekem olvasásának, szövegértésének fejlesztéséért? - kihelyezett nevelési értekezlet/szülői program
Galériák
Hasznos linkek
Interreg
Mindenki Iskolája
A 2025/2026. tanév Savaria országos történelem tanulmányi versenye a 9-10. évfolyam számára

A 2025/2026. tanév Savaria országos történelem tanulmányi versenye a 9-10. évfolyam számára

2025. szeptember 01.

XXVII. SAVARIA ORSZÁGOS TÖRTÉNELEM VERSENY

A verseny meghirdetője az Eötvös Loránd Tudományegyetem Savaria Regionális Pedagógiai Szolgáltató és Kutató Központ.

A verseny célja, hogy a tehetséges diákok számára lehetőséget biztosítson egyes történelmi korszakokban való elmélyülésre, a képességek újszerű fejlesztésére. Ezek közül is kiemelt szerepet szán a források használatának, a források segítségével ismeretek szerzésének, a szaknyelv helyes használatának, a térben és időben való tájékozódás képességeinek, a kommunikációs képességek fejlesztésének, a problémamegoldó és kritikai gondolkodás kialakításának. A verseny különösen fontos feladatának tekinti a nemzeti és európai identitástudat elmélyítésének segítését. Mindehhez figyelembe veszi a tanulók életkori sajátosságait.

A verseny háromfordulós és nevezni szükséges 2024. november 11-ig az alábbi linken: 
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdpLBhPQvdwIsXsdE70NNbzf7dPB2ED3v74S4uth0VQrIleJA/viewform

A részletes kiírás és a versenyszabályzat a mellékletben található.

Felvilágosítást Pulay Teréz ad a pulay.terez@srpszkk.elte.hu levélcímen vagy a 94/519-633 telefonszámon.

 

A verseny témája, ismeretanyaga, felkészüléshez felhasználható irodalom:

I. kategória: Egyetemes történelem az ókortól 1492-ig; A magyarság története a kezdetektől 1490-ig 
1. forduló: Az ókor (a Római Birodalom története a megyei forduló témája lesz)
Témakörök: Az ókori Kelet; Hellász; Vallások az ókorban

a) szerk. Pálinkás Mihály (2022): Történelmi atlasz középiskolásoknak. Oktatási Hivatal. Ókor 4–7. o. és a 9. a) térkép
https://www.tankonyvkatalogus.hu/tankonyv/OH-TOR912ATL (2025.06.13.)

b) szerk. Pálinkás Mihály (2020): Történelem 9. Oktatási Hivatal
https://www.tankonyvkatalogus.hu/tankonyv/OH-TOR09TB (2025.06.13.)
- A Civilizáció és államszervezet az ókorban fejezetből az 1–3. lecke a 6–29. o.
- A Vallások az ókorban fejezetből a 48–55. o.

c) A b) témák elektronikus változatai:
Nemzeti Köznevelési Portál (2025): Történelem 9. (NAT 2020). Oktatási Hivatal.
https://www.nkp.hu/tankonyv/tortenelem_9_nat2020_b/ (2025.06.13.)
https://www.nkp.hu/tankonyv/tortenelem_9_nat2020/ (2025.06.13.)

d) Herber–Martos–Moss–Tatár–Tisza (1996): Történelem 2. (Kr. e. 500-tól Kr. u. 1000-ig). Reáltanoda Alapítvány, Gyoma. A klasszikus görög kultúra fejezet. 53–70. o.

2. forduló: Ókor és középkor (csak egyetemes történelem)
Témakörök: Az 1. forduló témakörei; A Római Birodalom; A kereszténység kialakulása és terjedése; Hódító birodalmak; A középkori Európa 

a) Az 1. forduló szakirodalma
b) szerk. Pálinkás Mihály (2022): Történelmi atlasz középiskolásoknak. Oktatási Hivatal. Ókor 8–13. és a 15., 17., 19., 21. és 23. o.
https://www.tankonyvkatalogus.hu/tankonyv/OH-TOR912ATL (2025. 06. 13.)
c) szerk. Pálinkás Mihály (2020): Történelem 9. Oktatási Hivatal
https://www.tankonyvkatalogus.hu/tankonyv/OH-TOR09TB (2025. 06. 13.)
- A Civilizáció és államszervezet az ókorban fejezetből a 30–46. o.
- A Vallások az ókorban fejezetből az 56–64. o.
- A Hódító birodalmak fejezet 65–80. o.
- A középkori Európa fejezet 81–114. o.
d) A c) témák elektronikus változatai:
Nemzeti Köznevelési Portál (2025): Történelem 9. (NAT 2020). Oktatási Hivatal.
https://www.nkp.hu/tankonyv/tortenelem_9_nat2020_b/ (2025. 06. 13.)
https://www.nkp.hu/tankonyv/tortenelem_9_nat2020/ (2025. 06. 13.)
e) Herber–Martos–Moss–Tatár–Tisza (1996): Történelem 2. (Kr. e. 500-tól Kr. u. 1000-ig). Reáltanoda Alapítvány, Gyoma. A köztársaság válságának kibontakozása és A polgárháborúk kora fejezetek. 153–182. o.

3. forduló: Ókor és középkor
Témakörök: Az 1-2. forduló témakörei; A magyar nép eredete és az Árpád-kor; A középkori Magyar Királyság fénykora

a) Az 1-2. forduló szakirodalma
b) szerk. Pálinkás Mihály (2022): Történelmi atlasz középiskolásoknak. Oktatási Hivatal. Ókor és középkor: 4–24. o.; valamint a 80–83. o., 84. a)–c) és a 86–88. o.
https://www.tankonyvkatalogus.hu/tankonyv/OH-TOR912ATL (2025. 06. 13.)
c) szerk. Pálinkás Mihály (2020): Történelem 9. Oktatási Hivatal
https://www.tankonyvkatalogus.hu/tankonyv/OH-TOR09TB (2025. 06. 13.)
- A magyar nép eredete és az Árpád-kor 115–142. o.
- A középkori Magyar Királyság fénykora 143–184. o.
d) A c) témák elektronikus változatai:
Nemzeti Köznevelési Portál (2025): Történelem 9. (NAT 2020). Oktatási Hivatal.
https://www.nkp.hu/tankonyv/tortenelem_9_nat2020_b/ (2025. 06. 13.)
https://www.nkp.hu/tankonyv/tortenelem_9_nat2020/ (2025. 06. 13.)
e) Herber–Martos–Moss–Tatár–Tisza (1996): Történelem 2. (Kr. e. 500-tól Kr. u. 1000-ig). Reáltanoda Alapítvány, Gyoma. Az iszlám fejezet. 345–359. o.
f) szerk. Véber Franciska (2009): Magyarország története ismeretterjesztő filmsorozat 2. és 5. rész – Honfoglalás és A magyar szentek évszázada. FilmArt Filmstúdió és Magyar Televízió, rendező: M. Nagy Richárd, Varga Zs. Csaba.
https://nava.hu/id/798810/ (2025. 06. 13.) és https://nava.hu/id/810100/ (2025. 06. 13.)

Az írásbeli és a szóbeli döntő is tartalmaz magyar és egyetemes történelmi feladatokat a témakörök és a szakirodalom alapján.

 

II. kategória: Egyetemes történelem a Kr.e. I. század – 1848. szeptember 30-ig; A magyarság története a kezdetektől 1848. szeptember 30-ig
A feladatok az adott forduló időtartamára vonatkoznak. A 4 évfolyamos gimnáziumi kerettanterv 9 és 10. évfolyamra vonatkozó követelményei alkotják az írásbeli feladatok alapját, de a kerettantervi témakörök témái, altémái és lexikai elemei bővülnek a megadott szakirodalom, tankönyvek anyagai alapján. A szóbeli döntőben a felkészülés során használható az érettségi vizsgán engedélyezett középiskolai történelmi atlasz.
A felkészüléshez használható bármely tankönyv és történelmi atlasz, amely megfelel a 2020-as Nemzeti Alaptantervnek és tankönyvi engedélyt kapott.

1. forduló: Egyetemes és magyar történelem az I. századtól 1456-ig
a) Herber–Martos–Moss–Tisza: Történelem 3. (1000-től 1500-ig). Reáltanoda Alapítvány, 1994. 181-183. o. (a III: Béla királyról szóló rész)
b) Sághy Mariann: Piroska, egy Árpád-házi magyar királylány a bizánci trónon. https://www.magyarkurir.hu/hirek/piroska-egy-arpad-hazi-magyar-kiralylany-bizanci-tronon-012 (2025. 06.14.) (Forrás: Diós István: A szentek élete; Sághy Marianne: Piroska – Egy Árpád-házi magyar királylány a bizánci trónon )
c) Weisz Boglárka: Királyi Jövedelmek az Anjou-korban. In: Rubicon, 2010/ 6. szám 36-39.o.
d) Az érettségin használható történelmi atlasz korszakhoz kapcsolódó részei.

2. forduló: Egyetemes és magyar történelem a IX. századtól a XVIII. század végéig
a) Dzsingisz kán és a Mongol Birodalom. In: Rubicon, 2021/ 5–6. szám 50–57.o.
b) Varga Szabolcs: A Jagellók kora. In: A Magyar Királyság a késő középkorban. Kronosz Kiadó, 2021. 83–106. o.
c) Apafi Mihály. In: Oborni Teréz: Erdély fejedelmei. Pannonica Kiadó, 2002. 170–189. o.
d) Nagy Péter. In: Hahner Péter: A régi rend alkonya. Kronosz Kiadó, 2024. 311– 323. o.
e) Az érettségin használható történelmi atlasz korszakhoz kapcsolódó részei.

3. forduló: Írásbeli: Egyetemes és magyar történelem a XV. századtól 1848. szeptember 30-ig (beleértve az áprilisi törvényeket)
Szóbeli: Magyar történelem 1526-tól 1848. szeptember 30-ig
a) Az írásbelin a 2. fordulóhoz megadott szakirodalom is szerepel.
b) Nagy Katalin kora. In: Hahner Péter: A régi rend alkonya. Kronosz Kiadó, 2024. 328–334. o.
c) A reformkor: a polgári átalakulás előkészítése. In: Magyarország története (Főszerkesztő: Romsics Ignác). Akadémiai Kiadó, 2007. 596-608.o.
d) A polgári Magyarország születése. In: Magyarország története (Főszerkesztő: Romsics Ignác). Akadémiai Kiadó, 2007. 635–645. o.
e) Csorba László: Miért a legnagyobb? In: Rubicon, 2016. 9.szám 4–13. o.
f) Az érettségin használható történelmi atlasz korszakhoz kapcsolódó részei.

Eredményes felkészülést kívánunk!

Megosztás